logo

Sådan får du flere besøgende på din hjemmeside

Der er efterhånden mange danskere og andre rundt om i verden, der har sin egen hjemmeside. Det kan være en blog, webshop eller en millard andre ting, men fælles for dem alle er, at hvem som helst kan eje dem og i de fleste tilfælde kan hvem som helst også tilgå dem. Hvis du vil sælge noget eller bare have flere til at læse din blog, så er der mange måder at opnå det på, men nogle er mere effektive end andre, både når det gælder at få flest mulige besøgende og betale så lidt som muligt for det. Svar på de her tre spørgsmål og læs, hvordan det hænger sammen med antallet af besøgende, du får på din hjemmeside.

Har du valgt det rigtige domæne? Det er vigtigt at dit domæne både er beskrivende og kort, så hvis du for eksempel sælger vin på domænet købenflodhest.pw, så skal du ikke regne med at få mange besøgende. Hvis du i stedet køber jensensvin.dk, så er det mere sigende, hvis din virksomhed er Jensens Vin – selv om det godt nok kan læses som Jensen Svin. Til et internationalt marked ville jensen.wine eller jensens.wine være gode bud, hvis de altså er ledige. Der er mange nye muligheder nu hvor der bliver uddelt flere dusin nye top niveau domæner (.com, .dk, .wine, .email) hvert år.

Betaler du for at få flere besøgende? Det mest åbenlyse bud på betalt trafik til ens hjemmeside er Google AdWords, hvor man betaler for at dukke op under sponsorerede links for nogle bestemt nøgleord. Du kan for eksempel dukke op under, når nogen søger efter ”jensens vin” eller ”billig vin,” hvis det er dét, du forventer at få flest brugbare besøg på. Lige præcis i de tilfælde, hvor du forsøger at sælge noget, giver det mere mening at bruge Googles anden service, Google shopping, som både er en integreret del af normale søgninger på Google og en separat del af Google i form af en side til sammenligning af priser. Du kan selvfølgelig bruge begge dele, men hvis der er mange penge at hente ved at optimere er det nok bedst at få nogle professionelle til at se på det.

Har du optimeret din hjemmeside til at dukke op i søgeresultater? Hvis du ikke kender til forkortelserne SEO og SEM er der en meget god chance for, at din hjemmeside ikke når lige så højt op på Google, som den ideelt kunne. Når Google og andre søgemaskiner såsom Bing skal vurdere, om en hjemmeside skal være nummer et eller 700 ved en søgning efter ”billig vin,” så er det en algoritme inde bag ved, de bruger, til at bestemme det. I det her tilfælde kan du gøre det selv uden yderligere omkostninger, men det er endnu en gang pengene værd at betale sig fra det, hvis der er tale om en omsætning på mere end en SU.